ویــژه هــا

آخرین مطالب ارسال شده توسط : محسن میرزایی

همه موجودات در حال تسبیح ذات پروردگار

همه موجودات در حال تسبیح ذات پروردگار

براساسِ آموزه‏هاي قرآن كريم، هر چه در عالم آفرينش، لباسِ هستي پوشيده و «هست» گرديده با زبانِ حال و قال به تسبيح و تقديسِ خداوند متعال مشغول‏اند. 
هر كس به زباني صفتِ حمدِ تو گويد بلبل به غزلخواني و قمري به ترانه 
ما آدميان به دليل محصور بودن در حصار ماديات و سرگرم شدن به تأمين حوائج مادي خويش ـ كه گاه با گناه و نافرمانيِ خداوند نيز همراه مي‏شود ـ از درك اين ذكرِ پيوسته آفريده‏هاي خداوند ناتوانيم: 
«وَ اِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ اِلاّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ»
«و هيچ چيز نيست مگر اينكه با تسبيح به ستايش او مشغول است وليكن شما تسبيح آنها را درك نمي‏كنيد.» 
.
اين تسبيح چگونه صورت مي‏گيرد؟ آيا اين تسبيح به زبان قال است يا به زبانِ حال؟ 
علامه طباطبايي ـ قدس سره ـ در جلد 13 الميزان، در تفسير اين آيه شريف بحثِ مفصلي را در پاسخ به اين پرسش مطرح فرموده كه ما به منظور رعايتِ اختصار تنها به ذكر جملاتي از آن، بسنده نموده، خوانندگانِ ارجمند را به خواندن كامل آن، دعوت مي‏كنيم. 
علامه طباطبايي ـ قدس سره ـ مي‏نويسد: 
«... حق اين است كه تسبيح تماميِ موجودات تسبيح حقيقي و قالي است؛ چيزي كه هست قالي بودن لازم نيست حتماً به الفاظ شنيدني و قراردادي بوده باشد. پس اينكه فرمود: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمواتُ السَّبْعُ وَ الاَْرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ»

تسبيح حقيقي را كه عبارت است از تكلم براي هر وجودي اثبات مي‏كند. آري هر موجودي با وجودش و آنچه مربوط به وجودش مي‏باشد و با ارتباطي كه با ساير موجودات دارد، خداي را تسبيح مي‏كند و بيانش اين است كه پروردگار من منزه‏تر از اين است كه بتوان مانند مشركين نسبت شريك و يا نقص به او داد؛ و اينكه فرمود: «وَ اِنْ مِنْ شَي‏ءٍ اِلاّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ»، مقصود اين است كه بفهماند تسبيح براي خدا اختصاص به طايفه و يا نوعِ معيني از موجودات ندارد، بلكه تمامي موجودات او را تسبيح مي‏گويند ... .» 
.
ناگفته نماند كه هر چند دركِ اين تسبيح موجودات براي آدميان امكان‏پذير نيست، در اين ميان، عده‏اي قليل نيز يافت مي‏شوند كه به دليلِ مجاهدتِ مدام با نفسِ سركش و رسيدن به مراتبِ قُربِ الهي و اوج قله‏هاي عرفان و معنويت، جسم و جان آنها شنوايِ اسرارِ مگويِ جهانِ هستي شده، صداي تسبيح همه موجودات را مي‏شنوند. مولوي مي‏گويد: 
نُطقِ آب و نُطقِ خاك و نطق گِل هست محسوس حواسِ اهل دل 
ما آشناي اين پرده پر رمز و راز نيستيم و نامحرميم، از آن رو از آن اسرار نيز بي‏خبريم: 
تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي گوشِ نامحرم نباشد جايِ پيغامِ سروش

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

امام ، الگویی بی نظیر برای خانواده ها

امام ، الگویی بی نظیر برای خانواده ها

وقتی کسی را امام خطاب می کنند و قرار است رهبری یک جامعه را به عهده بگیری لازمه اش این است که مجموعه ای کامل از کمالات و صفات و ویژگیها باشی

و خمینی کبیر ما اینگونه بود

او مرد بی بدیل دنیای سیاست بود و استقامتش در مبارزه در راه عقیده زبانزد خاص و عام بود و دنیا اورا به همین دلیل می شناسد

در عین حال عارفی کامل و واصل ، فقیهی دین شناس و آگاه به زمان بود که همزمان رهبری سیاسی و مرجعیت دینی را به دوش می کشید .

نکته بارز دیگر شخصیت امام ما ، بعد خانوادگی ایشان بود . مردی که بر قله سیاست و دیانت ایستاده در عین حال پدری مهربان و همسری دلسوز بود .

زندگی امام خمینی (ره ) سرشار از خاطرات مهربانیها و دلسوزیها و محبتهای پدرانه ایشان است .

چیزی که در کمتر سیاستمداری بزرگ دنیا دیده می شود

امام با وجود همه محدودیتها و شلوغیهای دنیای سیاست ذره ای از مسئولیت پدرانه و یا همسری خود کوتاهی نکردند .

خاطرات همسر و فرزندان و عروس ایشان گویای این مسئله می باشد.

امام ما جامع الصفات بود و الگوی تمام نسلها و دوره ها

امام ما نشان داد که می توان سیاستمدار بود ولی باتقوا ماند و درعین حال روحیه ای شاعرانه و بنیه ای عارفانه هم داشت

امام ما به معنای واقعی کلمه امام بود

روحش شاد و یادش گرامی باد

 

 

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

خون دلها خورده ایم...

خون دلها خورده ایم...

مطلب در حال ویرایش

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

وقتی دنیا چشمانش را به روی یمن بسته است

وقتی دنیا چشمانش را به روی یمن بسته است

من شک دارم که اصلا کشوری به نام یمن وجود داشته باشد

شک دارم مردم مسلمانی در آن زندگی کنند!

اصلا شک دارم که این مردم مسلمان باشن!

ویا حتی انسان باشند1

مگر جنگی در یمن هست??!

من به این مسئله هم شک دارم

وقتی جامعه جهانی نگران حال روز کوه و جنگل و ببر و پلنگ و لایه اوزون و انقراض آنها می باشد

وقتی صدها کمپین حمایت از صلح و حقوق بشر و ... اینها وجود دارد مگر امکان دارد کشوری مثل یمن آن هم در این سطح از فقر و مظلومیت وجود داشته باشد و صدایی از کسی در نیاید

انگار که نه انگار

چرا در هیچ روزنامه و نشریه و ژورنالی  صحبت از مردم یمن و ظلمی که به آنها می رود  نیست؟

چرا کشورهای مسلمان در این قضیه دستشان به خون آلوده شده است؟

چرا صدایی از سازمانهای اسلامی و کشورهای مفت خور و مفت نشین عربی در نمی اید؟

چرا کودکان یمنی باید در این فقر و فلاکت باشند وصدای هیچ سازمان حمایت از کودکانی هم در نیاید؟

یا این کودکان وجود ندارند و یا دهان سازمانها و نهادذها جهانی را لاک ومهر مرگ و سکوت گرفته اند!!

فراموش شدن مرگ روزانه اسنانهای بیگناه و زنان و کودکان بی پناه در بین خنده و مستی سیاستمداران بعنی مرگ انسانیت پرمدعای جهانی

من به همه چیز در این جهان شک دارم

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

امام خمینی (ره ) مصداق کامل شعار هیهات منالذله

امام خمینی (ره ) مصداق کامل شعار هیهات منالذله

مطلب در حال ویرایش است

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

استغفار و اثرات آن در زندگی انسان

استغفار و اثرات آن در زندگی انسان

رسول خدا(ص):

 -«مَنْ أَکْثَرَ الإِسْتِغْفارَ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضیق مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ»؛

کسی که زیاد استغفار گوید و از خدا عذرخواهی کند، خداوند از هر غصه ای برایش گشایشی قرار دهد و از هر تنگنایی راه فراری پیش پایش گذارد و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد.

- «أَکْثَرُوا مِنَ الإِسْتِغْفارِ، فی بُیوتِکُمْ وَ فی مَجالِسِکُمْ وَ عَلی مَوائِدِکُمْ وَ فی أَسْواقِکُمْ وَ فی طُرُقِکُمْ وَ أَیْنَما کُنْتُمْ فَاِنَّکُمْ لاتَدْرُونَ مَتی تَنْزِلُ الْمَغْفِرَةُ»؛

زیاد استغفار کنید، در خانه ها و مجالستان، سر سفره ها و در بازارهایتان، و در مسیر رفت و آمدهایتان و هر جا که بودید(استغفار کنید)، چرا که شما نمی دانید آمرزش خداوند چه زمانی نازل می شود.

آیت الله سید علی قاضی:

« مرحوم قاضی به همه سفارش می کردند این ذکر را قرائت کنند: استغفر الله الذی لا اله الا هو من جمیع ظلمی و جوری و إسرافی علی نفسی و أتوب إلیه: از خداوند که معبودی جز او نیست به خاطر تمامی ظلم ها و گناهانم و ستمی که بر خود روا داشته ام طلب بخشش می کنم و به سوی او باز می گردم. »

آیت الله محمدتقی بهجت:

ایشان در پاسخ به سؤال فردی که در امور مختلف از جمله اشتغال و ازدواج دچار گرفتاری شده بود، این چنین بیان کردند:زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید:«أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آن ها هم بگویید، برای اینکه امثال آن ها پیش نیاید و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید

شیخ رجبعلی خیاط :

درپاسخ یکی از شاگردانشان که بهترین ذکر چیست؟    پاسخ: استغفار (۷۰ تا بعد از نماز صبح و ۷۰ تا بعد از نماز عشاء) و صلوات زیاد.

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

مادرم درس محبت به من آموخت ، حسین!

مادرم درس محبت به من آموخت ، حسین!

من غم مهر حسین با شیر از مادر گرفتم
روز اول کامدم دستور تا آخر گرفتم

بر مشام جان زدم یک قطره از عطر حسینی
سبقت از مشک و گلاب و نافه و عنبر گرفتم
عالم ذر ذره ای از خاک پای حضرتش
از برای افتخار از حضرت داور گرفتم
بر در دروازۀ ساعات یک ساعت نشستم
تا سراغ حضرتش از زینب مضطر گرفتم
زینبی دیدم چه زینب کاش مداحش بمیرد
من ز آه آتشینش پای تا سر در گرفتم
سر شکسته دل پر از خون دیده خون آلود اما
حالتی دیدم که بر خود حالتی دیگر گرفتم
ام لیلا رعشه بر اندام دیدم اوفتاده
گفت من این رعشه از داغ علی اکبر گرفتم
نا گه از بالای نی فرمود شاه تشنه کامان
سر براه دوست دادم زندگی از سر گرفتم
اکبرم کشتند و عون و جعفر وعباس و قاسم
تا خودم از تشنگی اب از دم خنجر گرفتم
گفت ساعی زین مصیبت از دردربار جانان
حظّ ازادی برای اکبر و اصغر گرفتم

شاعر: مرحوم حاج مرشد چلویی

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

درهم آمیختگی عرفان و حماسه در کلام آیت الله جوادی آملی

درهم آمیختگی عرفان و حماسه در کلام آیت الله جوادی آملی

«حماسه و عرفان» نام یکی دیگر از آثار ارزشمند آیت الله جوادی آملی است. همان طور که از نام این کتاب بر می آید، موضوع آن دربارة عرفان، حماسه و ارتباط بین این دو مقوله است. اصل مطالب کتاب، برگرفته از سخنرانی های آیت الله جوادی آملی است که در محرم سال 1411ق (1368ش) انجام شده و پس از انجام تغییرات لازم و حذف و اضافات، بازبینی و تأیید نهایی ایشان به چاپ رسیده است.

این عالم بزرگوار در مقدمة کتاب نگاشته اند:

«نقش حماسه و تأثیر ستم ستیزی در تعالی روح بشر، زمینة اشتیاق عارفان ناب را به شهادت فراهم کرده و مجاهد کوی حق را با عرفان اصیل آشنا می سازد و این، همان هماهنگی حماسه و عرفان است

جهاد حقیقی بدون عرفان ناب نخواهد بود؛ چنانکه عرفان خالص بدون ایثار مال و جاه و نثار جان حاصل نخواهد شد. در وصف مجاهدان راستین، نشانه های عرفان مشهور است و در رسم عارفان واقعی، علامت های مجاهدت مشهود».

بخشی از متن کتاب :

«سرّ جاودانگی حادثة کربلا، که اصل آن در مدت کمتر از یک روز و در بخش بسیار کوچکی از سرزمین پهناور اسلامی واقع شد، نیز همین هاست. در طی این سیزده قرنی که از این حادثة کبری و داهیة عظمی می گذرد، هر اَبَرقدرتی که آمد با هدف کربلا جنگید. هیچ قدرت جابری نیامد مگر اینکه گاهی با نام حسین(ع)، گاهی با قبر او، گاهی با زایر او، گاهی با وقف برای او و خلاصه همگی با مرام و آیین او جنگیدند و برای اضمحلال و نابودی هدف نهضت کربلا و شهدای گرانقدر آن، قیام و اقدام کردند؛ ولی هیچ کدامشان به مقصد شوم خود نرسیدند و نه تنها نتواستند این مشعل فروزان هدایتگر نسل بشری را خاموش کنند بلکه خودشان نابود شدند.

از آن طرف در طول تاریخ افراد فراوانی جنگیدند، کشتند و کشته شدند ولی نام آنها در لابلای تاریخ دفن شد. یک مورخ بحّاث باید در صفحات تاریخ با جدیّت و پشتکار کنجکاوی کند تا بتواند از لابلای کتب تاریخی قصه ای تاریخی را استنباط کند. اما حماسة کربلا همواره سرآمد تاریخ است و بر تارک آن می درخشد.

این بدان جهت است که آفرینندگان این حماسة پرشکوه افراد عادی نبودند بلکه کسانی بودند که عرفان ناب را با حماسه و نبرد دلیرانة خود آمیخته بودند.»

در مجموع، این کتاب مطالب مفید و آموزنده ای از قیام حضرت سید الشهداء و نیز جایگاه حماسه و عرفان در دین اسلام ارائه می کند که برای خوانندگان قابل استفاده و بهره برداری است.

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

یمن: ایستادگی در نهایت مظلومیت

یمن: ایستادگی در نهایت مظلومیت

یک طرف سرزمینی کوچک به نام یمن

مردمانی فقیر و بی دفاع اما مقاوم و صبور و سلحشور

و آن طرف تمامی دنیای ظلم و فساد و مظلوم کشی

مثل اینکه رسم زمانه همین است که اگر مسلمان باشی و مقاوم و نخواهی که تن به ظلم بدهیدر نظر دنیا مجرم حساب می شوی و برای از بین بردنت به هر وسلیه ای متوسل می شوند

اینروزها دنیا با ثروت عربستان و تسلیحات اروپا و حمایت مستقیم آمریکا و پیروی کشورهای بی خاصیت عربی ، تمام همّ و غمّش از بین بردن مردم مظلوم یمن است

مردمی که با وجود همه محرومیتها و مظلومیتها همچنان در راه مبارزه ایستاده اند .

هرچند دنیای زر و زور و تزویر آنها را فراموش کرده و هیچ جایی در حمایتها و قطع نامه های آنها ندارند 

هرچند درقبال کشته شدن مردان زنان و حتی کودکان آنها کوچکترین صدایی از هیچ نهاد به ظاهر حقوق بشری و انسانی بلند نمی شود

با این همه مردان مبارز یمنی ایستاده اند 

دربین آتش و خون

برسر نعش شهیدانشان

و انشا.. پیروزی و نصرت با آنها ست

چرا که جبهه ظلم با همه هیمنه و ظاهر قدرتمندش ، بسیار ضعیفو شکننده است

 أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

وقایع روز چهاردهم محرم الحرام

وقایع روز چهاردهم محرم الحرام

وقایع روز چهاردهم محرم الحرام سال 61 هجری

در حالی که اسرا و اهل بیت فرزند پیامبر به کوفه منتقل شده اند و بعد از مجلس ابن زیاد و جسارتهای بیشمار در زندان کوفه به سر می برند ، ابن زیاد ملعون به یزید فاسق نامه ای نوشته و علاوه بر گزارش شرح ماوقع در کربلا از او در خصوص برخورد با اسراء و سرهای بریده کسب تکلیف می کند...

أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ

وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيّ َ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ

برای پسندیدن یا ثبت نظر وارد شوید.

razavi

لطفا صبر کنید...

پنهان کردن تصاویر